ПРОЄКТУВАННЯ СУЧАСНОГО ОНЛАЙН УРОКУ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗВОРОТНОГО НАВЧАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ «АВС»
Якісна організація дистанційного та змішаного навчання – це те, що може сприяти подоланню освітніх втрат учнів та учениць. Перехід від більш звичного для кожного вчителя «живого спілкування» в класі до дистанційного навчання у різних форматах потребує розуміння і використання інших умінь і навичок вже цифрової дидактики. Отже, і навчати маємо з урахуванням усіх особливостей цифрового світу. Тому на базі КЗЗСО «Луцька гімназія №17» 29 жовтня 2024 року відбувся міський семінар-практикум учителів зарубіжної літератури за програмою підвищення кваліфікації педагогів від ГС «Освіторія» під назвою «ДІЗНайся: про дистанційне та змішане навчання. Практичні аспекти», який відбувся за підтримки КЗ ЦПРПП (директор Куляк С. В.). Мета: навчити вчителів конструювати ефективні уроки для дистанційного та змішаного форматів навчання за допомогою сучасних педагогічних технологій, цифрових інструментів та сервісів.
Учасники семінару уявили, що цифровий урок – це пазл, який складається з чотирьох компонентів.
-
Перший – планування: етап, на якому ми визначаємо результат. Яким він має
бути? Чи хочемо ми, щоб учні сформували компетентності? Які ці компетентності?
Що зацікавить учнів та буде корисним?
-
Другий – дизайн уроку: від ключових питань, на які хочеться отримати
відповідь, до змістових ліній, які будуть відповідями на ці запитання.
-
Третій – інструменти: елементи «конструктору», практичні та інтерактивні
прийоми, які роблять його більш наповненим, з можливістю варіативності.
-
Четвертий – рефлексія: перевірка досягнутих цілей та зворотний зв’язок.
Зворотний
дизайн – підхід, який починається з визначення очікуваних результатів навчання,
а потім вивченням способів їх досягнення.
В
основі цього методу лежить принцип ретельного розроблення цілей та оцінювання.
Коли треба адаптувати урок з традиційного формату у онлайн або дистанційний.
Учителі зарубіжної літератури переформатували
дизайн уроку, додали захопливі, ефективні, зрозумілі, перспективні деталі, адаптували
урок до потреб часу та ситуацій. Враховували, що структура уроку має бути
гнучкою, і вчителі повинні бути готові адаптувати її до потреб аудиторії та
конкретних ситуацій.
Приклади таких уроків можна переглянути, перейшовши за QR-кодом.
Отже,
цифрова дидактика стає ключовою складовою сучасного освітнього процесу, де роль
учителя перетворюється на визначальний фактор успішності. Вчителі не просто
передають знання, вони стають організаторами, мотиваторами та наставниками у
цифровому світі. Цікаві уроки, завдяки їхній стимулюючій силі, не тільки
привертають увагу, але й глибше викликають інтерес до навчання, сприяють більш
глибокому розумінню матеріалу і розвитку критичного мислення. При цьому,
адаптація традиційного навчання до цифрового формату стає необхідністю, що
вимагає від вчителів нових навичок та гнучкості в підході до освітнього
процесу.
Під
час семінару учителі проєктували сучасний урок за допомогою дизайну «АВС»,
сторювали конструктор, який складався з певних пазлів. Це допомогло кожному
вчителю мати чіткий алгоритм при розробці власного уроку. Рекомендації та
настанови базувались на наукових розробках та принципах сучасного навчання:
нейрофізіології навчання, універсального дизайну, «натхненного навчання», АВС
навчання, зворотного дизайну тощо.